Napközi

Tartalomgyártás mesterfokon: így lesz mindig tartalmad!

Tartalomgyártás mesterfokon: így lesz mindig tartalmad!

By: ON 2015. december 21.

 Úgy 2012-ben kezdtem el tartalomgyártsára specializálódni. Szoktak viccelődni, hogy mikor fogy már el a mondandóm, de igazából az van, hogy soha. Imádok tanulni és elmerülni különböző témákban, mindenesetre hamar jutott odáig az egész, hogy ügynökségek kerestek meg, és kérték a segítségemet. Jelzem, akkoriban a másik blogom még sehol sem tartott. Mivel a mai napig is rengetegen keresnek meg azzal, hogy nem tudják, hogy honnan szedjenek tartalmat, és egyébként is ők alkalmatlanok erre, és segítsek, ezért úgy gondoltam, miért ne oszthatnám meg azt, hogy én honnan inspirálódom.

kepernyofoto_2015-12-21_19_17_50.png

Emlékszem, valamikor egy éve segítettem egy fiatal svájci eurómilliomos férfinek, ugyanis roppantul bosszantott, hogy katasztrofálisan posztolt, miközben a szakmája az online világhoz köthető, rengeteg ember példaképe, az életüket változtatja meg, és nem mindegy, hogy hogyan rakja ki magát, hiszen őt másolják. Régi ismeretségünkre való tekintettel meg is kerestem, hogy nem kell a pénze, csak engedje meg, hogy segítsek neki, mert fáj látni, hogy nem használja azt, amit az előnyére fordíthatna.. Akkoriban gyűjtöttem össze ezt a listát, hiszen szüksége volt forrásokra. Most pedig itt is megosztom, remélem neked is segít.

1. Legyél képben! 

Ha elindítasz egy tematikus blogot, azt tedd azért, mert van egy téma, ami nagyon érdekel, ráadásul másképp közelíted meg, mint az emberek úgy általában. Ha a százkettedik gasztroblogot indítod el, ami gyakorlatilag egy a sok közül, azzal nem biztos, hogy azt az eredményt éred el, amire vágysz.. Emlékszem, akkoriban, amikor Zé elkezdte a Szárnyas ízvadászt sokszor hallottam, hogy már felesleges gasztroblogba kezdeni, mert rég megvannak a piac kedvencei. Baromság. Nézd meg: elindították a blogot, pár hónappal később jött a Street Kitchen, ma pedig már a TV-ben is láthatod, óriásplakátokon mosolyog rád, és még szakácskönyve is van (életem első és egyetlen szakácskönyve). Ennyit erről. Esetünkben Zé már évek óta a szakmában dolgozott, így mind a tapasztalata és tudása megvolt ezen a téren. 

Visszatérve, amiről ez a pont szól: ismerd a témát! Csak annak nehéz tartalmat találni, aki nem képes elmerülni az adott témában, és nem lelkesedik iránta. A kettő egymás függvénye. Lehet, hogy egy olyan ügyfél kerül hozzád, akinek a termékét imádod, de semmi közöd sincs hozzá. Ne ess kétségbe, inkább merülj el az adott témában! Ha képes vagy legalább egy pontot találni rajta, ami érdekel, nyert ügyed van. Sokkal érdekesebb tartalmat fogsz gyártani úgy, ha friss szemmel tudsz nézni az adott dologra, mintha már millió éve ismernéd tegyük fel a szolgáltatást.. Az újdonság varázsa csodákra képes. Olvass a téma után, támadd be minden lehetséges oldalról, légy kreatív, és merülj el benne! 

2. Legyél nyitott!

Talán ez az egyik legfontosabb szabály. Annál nincs is rosszabb, amikor valakinek tartalmat kell gyártania és szűk látókörű.. Legyél nyitott mindenre! Legyen szó mesékről, filmekről, zenéről, interjúkról, járj nyitott szemmel, és figyeld, hogy mit hogyan kapcsolhatsz a témádhoz! Ha ezt képes vagy megtanulni, idővel annyira rá fog erre állni az agyad, hogy napi pár perc alatt össze fogod tudni rakni a posztokat, ugyanis pontos elképzelésed lesz arról, hogy mit hol keress, és mit miért szeretnél posztolni.

Ha semmit sem tudsz az adott témáról, kérd meg a csapatot és a főnöködet, hogy írják már össze az összes:
- szakmai blogot, 
- magazint, 
- youtube csatornát (külföldi, magyar egyaránt),
- könyvet,
- fesztiválokat, rendezvényeket a témában, 
- filmet, 
- ismert személyeket (ha esetleg interjú is van róla, még jobb)
- podcastet, 

.. vagyis bármit, ami az adott témával foglalkozik, amit követnek, figyelnek, olvasnak, aztán merülj el benne. Olvass, jegyzetelj, kutass, és figyeld az adott felületeket folyamatosan. 

Példa: Emlékszem, 2012-ben kaptam meg az első Social Media manager pozíciómat, mindenféle tapasztalat nélkül. Már vagy két hónapja jártam állásinterjúra hozzájuk. A főnök nem találta meg a megfelelő embert (elvárás: diploma, 3 év tapasztalat), én meg csak annyit mondtam neki, hogy neki lelkes munkaerőre van szüksége, nekem munkára, úgyhogy adjon egy esélyt. Semmit sem veszíthet. Végül felajánlotta a pozíciót. Megkértem, hogy minden áldott nap, amikor talál egy olyan cikket, tanulmányt, BÁRMIT, amit érdemes követnem, elolvasnom, tanulmányoznom, küldje el. Egyetlen hónappal később a Facebookról érkező forgalom 6 millió Ft-tal több lett, és három hónappal később a munkám elérte az eredményét, és megszületett ez a cikk: http://rajongocsata.blog.hu/2012/08/21/harc_a_kupon_rajongokert

A titok csak annyi volt, hogy nem tudtam, hogy mit lehet, és mit nem, ezért próbáloztam és mertem hibázni. Nyilván, volt már tapasztalatom a közösségi médiában, de a terület új volt - viszont elég merész voltam ahhoz, hogy olyan tartalmat gyártsak, amire más nem biztos, hogy gondolt volna. 

3. Hasznos források

Pinterest - Sokan alábecsülik a Pinterestet, én mindenesetre csak ajálnani tudom. Izgalmas infografikákat is találhatsz, amik szintén forrásul szolgálhatnak. Arról nem is beszélve, hogy a feltöltött tartalmak nagy része blogokra és egyéb szakmai oldalakra visz át. Mindenképp érdemes használni. Arról nem is beszélve, hogyha jól tudsz keresni, soha nem fogysz ki használható képekből.. 

Weheartit - Mivel nem szeretem a stock fotókat, ezért a posztjaimhoz általában innen szerzek képeket. Amíg a Pinterest inkább a 20-25+-osokat érdeklő képeket és tartalmakat gyűjti össze, addig a Weheartit - a képek alapján is - zömében 15-25 közöttiek által kreált oldal. A népszerű magyar Style and Blog mesteri szinten műveli a Wheartitozást, tekintve, hogy majd 500 000 követőjük van. Szintén linkelhetőek a képek, biztosan szép számban növeli a blogjuk olvasottságát.

Piccsy - A Piccsy egy picit elvontabb, de én még itt is mindig találtam a tartalmaimhoz képet. Érdemes kutatni.

TheFancy - Minőségi képek, drága bútorok, ruhák, inspirációk. Érdemes szétnézni.

http://makerbook.net/photography - Ezt a gyűjtő oldalt pár hete ismertem meg, érdemes több időt eltölteni vele. Izgalmas stock fotókat találhatsz - és használhatsz teljesen ingyen.  

Még több: http://icanbuildablog.com/2015/02/30-free-stock-photo-resources-for-your-blog-posts/

https://notegraphy.com - Tudom, hogy sokan kibuknak az idézetektől, de én még mindig azt mondom, hogy érdemes használni őket. Sajnos semmi közöm sincs a designhoz, még egy egyenes vonalat sem tudok rajzolni, a Photoshopot sem tudom kezelni, nem is érdekel.. Viszont a Notegraphy pont az olyanoknak nyújt segítséget, mint amilyen én is vagyok. Csak bepötyögöd azt a pár sort, amit meg szeretnél formálni, és voálá. De van ettől egy még jobb felület, amit - szintén - még én is tudok kezelni:

Canva.com - Már nem is tudom, hogyan bukkantam rá, mindenesetre az egyik legszuperebb dolog, amit tartalomgyártásra használhatsz. Ha van hozzá érzéked, a Facebook posztjaidtól kezdve, a borítóképeden át, a plakátokig BÁRMIT megszerkeszthetsz pillanatok alatt anélkül, hogy tízezreket fizetnél egy grafikusnak. 

Podcastek - érdemes szétnézni a neten, hogy az adott témában készült-e már podcast. Ezek az anyagok is rengeteg plusz témát adhatnak, olyan ötleteket és megközelítést, ami segít abban, hogy minőségi, színes és önmagát nem ismétlő tartalmat tudj gyártani.

Reddit - Tessék csekkolni, népszerű témákkal találkozhatsz itt is, soha nem lehet tudni, hogy mi az, amire pont szükséged van, és mi fog inspirálni. 

Quora - Folyamatosan frissül, érdemes itt is kutatni. Számomra már az első poszt a másik blogom témájában releváns volt, még az sem kizárt, hogy nálam is asztalon lesz a téma. 

LinkedIn- és Facebook csoportok - Keress az adott témában tematikus csoportokat. Míg Facebookon a fogyókúrán át a lakberendezésig mindenről kapsz infót, úgy LinkedIn-en inkább szakmai posztokban mélyülhetsz el. 

GoogleTrends: Tematikusan eléd tárja az aktuális népszerű híreket. Nagy segítség tud lenni.

 Inbound - Figyelem, függőséget okoz! 

Skillshare - Ha úgy érzed, még mindig van hova fejlődnöd az aktuális témában, Skillshare-en szinte minden téren találhatsz online videós workshopokat, ami alapján aztán később tartalmat gyárthatsz.

large-3.jpg

 

Inspirációk:

- visszajelzések, feedbackek - A visszajelzéseket azért is jó folyamatosan gyűjteni, mert ezek alapján könnyen kialakíthatod a kommunikációt. Nem véletlenül teszteltem a mini workshopjaimat. A végén arra kértem a résztvevőket, hogy írjanak egy levelet nekem, amiben őszintén leírják azt, hogy hogyan érezték magukat. Visszaigazolást kaptam arról, hogy elértem a célomat, és úgy érezték magukat, amit el szerettem volna érni, így most már bátran beépítettem a kommunikációba a mondataikat, ugyanis nem én találtam ki, ők mondták.

- frusztrációk, problémák - érdemes összegyűjteni az adott pl. szolgáltatással/területtel/termékkel kapcsolatos félelmeket, frusztrációkat. Minden olyan dolgot, ami miatt azt mondhatják mások, hogy inkább nem veszik meg a termékedet, esetleg nem olvassák el a blogodat/könyvedet. Ha erről van egy listád, tonnányi tartalmat tudsz gyártani, amivel különböző felületeken különféle módon tudod megcáfolni az adott frusztrációt. Nyilván, soha nem bizonygatunk, egyszerűen annyi a dolgod, hogy a megfogalmazott frusztráció szöges ellentétjét kommunikálod életérzésként. 

- a sztori - A kedvenc példám az Asana és az Evernote, akik nem task management appként adják el magukat, hanem a GTD-ről kommunikálnak, avagy arról, hogy hogyan tudod hatékonyan beosztani az idődet. Beszélnek valamiről, amire az emberek kíváncsiak, az Asana és az Evernote pedig az ehhez szükséges kellék. Ezért fontos, hogy legyen egy jó sztorid, egy ügyed, bármi, amit az emberek akarnak az életükbe. Onnantól kezdve használni fogják az adott terméket, mert adott esetben az Asana-hoz kötik a rendszerezettséget. 

- kérdőívek - Még egy remek út, hogy a követőidet a sztorid részévé tedd. Készíts egy kérdőívet, töltesd ki velük - de ne a hagyományos módon. Ne kérd őket arra, hogy válaszoljanak a kérdéseidre.. Készíts valamiféle meglepetést, pl.: gyűjtsd össze az oldalakat, amiket követsz és ahonnan inspirálódsz, adj nekik valamiféle letölthető tartalmat, és oszd meg velük. Ingyen letölthetik, az ár annyi, hogy válaszoljanak pár kérdésre, Te pedig elküldöd az e-mail címükre az anyagot - hopp, egy e-mail cím. Ennyi. Arról nem is beszélve, hogy a válaszokat összesítve sokat megtudhatsz a követőidről, hogy még inkább azzal szolgáld őket, amire igényt tartanak. 

- hashtagek -- én főképp instagrammon szoktam hashtagekre keresni, tökéletes arra, hogy ötleteket gyűjts. Az instagram már azt is megmutatja, hogy mik az aznapi trendi témák, közöttük is célszerű szétnézni.

- blogok -- szánd rá az időt, és keress külföldi igényes bolgokat a témádban! Kövesd őket, és tanulj tőlük: hogyan építik fel a posztjaikat? Milyen képeket készítenek? Minden másolható! 

- szakmai könyvek -- tudom, nincs időd olvasni, de miért ne szereznél be pár az adott témában íródott könyvet? A célközönséged is őket olvassa. Tedd rá fotókra, hivatkozz rájuk, találj fórumokat, ahol szó van a témáról, menj el tematikus meetupokra, és így tovább. Kerülj bele a körforgásba. 

FONTOS: Amikor csak teheted használj bit.ly-s linket! 
Hogy miért?
- sokkal esztétikusabban néz ki, mutatok egy példát: http://bit.ly/blogolj-repjegyért
- folyamatosan mérni tudod a linket, hogy mennyien kattintottak rá. 

3831ab94b578374a69e537bd2dbc8d41.jpg

További források:

- kulisszák mögötti képek/videók/tartalmak - az embereket mindig érdekli, hogy mi történik ott, ahova ők már nem érnek el.. 
- készíts interjúkat! 8 éve készítek interjúkat sikeres emberekkel, ugyanis érdekel, hogy ők hogyan néznek szembe a problémáikkal, esetleg hogyan változtatják meg az életüket. Amellett, hogy rengeteget tanulok belőle, másokkal is megosztom, harmadrészt pedig egy ilyen megkeresés kapcsolatépítésnek sem utolsó. Minden amerikai utam alkalmával több tucat interjút szervezek le, pontosan ezért. Ha el tudod érni, hogy az illető meg is ossza a saját felületein, plusz követőkre tehetsz szert, de ha nem teszi meg akkor se aggódj, a Google úgyis ki fogja adni találatként a tartalmadat. 

4. Fontos kérdések

Külön posztban fogok foglalkozni azokkal a fontos kérdésekkel, amik tovább egyszerűsíthetik a kommunikációt. Ha ezeket a kérdéseket megválaszolod, sokkal fókuszáltabb tudsz lenni, és nem posztolgatsz csak úgy össze-vissza. Egy következő posztban erről is írok, ugyanis a folyamat, ami szerint dolgozom egyszerű, és nekem nagyon bevált.

süti beállítások módosítása