Napközi

7 tipp Sam Altmantól, hogy felgyorsítsd a növekedést!

7 tipp Sam Altmantól, hogy felgyorsítsd a növekedést!

By: ON 2015. december 18.

Pár hete bukkantam rá Sam Altman (Y Combinator) Startup Playbook c. anyagára, amit első körben belső használatra készített, aztán végül úgy döntött, miért ne oszthatná meg másokkal is? A doksi alapján össze is állítottam egy posztot, hátha valakinek nincs ideje elolvasni a Startup Playbookot, vagy egyszerűen csak hasznára válhat.

books-bookshop-magazines-large.jpg

"Accelerator-ok: Startup vállalkozások támogatására létrejött magánvállalkozás. Általában néhány tízezer dollár befektetésével, oktatással, a közösséget biztosító co-working irodával és kapcsolati hálójával segíti a startupokat. A leghíresebb accelerator-ok a Y Combinator, a Techstars és a 500Startups." - http://startupdate.hu/startup-szotar/

1. Teremts valami olyat, amit szeretnek a felhasználók!

Az, hogy szerinted jó az ötlet és az embereknek szüksége lehet a megoldásodra/termékedre/szolgáltatásodra, még nem biztos, hogy azt jelenti, hogy a gyakorlatban is így van. Végül mindig a felhasználó dönt. Az egyik San Franciscó-i befektető ismerősöm szokott mesélni arról, amikor olyan kütyükkel találják be, amire egyedül az adott személynek van szüksége, és rajta kívül alig lenne másnak hasznára.

Viszont ha képes vagy olyan terméket/szolgáltatást "gyártani", amit szeretnek a felhasználók, nyert ügyed van. Alapvetően mindenki boldogan ajánl olyan dolgokat, amik neki már bejöttek. Kezdeti fázisban érdemes leülni a felhasználóiddal, és beszélgetni velük. Nekik mi tetszene, mik a problémáik, mire van igényük, mi az, amivel még kiegészíthetnéd azt a valamit, amin dolgozol? Sokat segíthetnek.

The most important characteristics are ones like unstoppability, determination, formidability, and resourcefulness. Intelligence and passion also rank very highly. - Sam Altman

kepernyofoto_2015-12-16_11_56_09.png

2. Építsd fel kicsiben

Tudom, hogy milyen az, amikor nincs pénz reklámra. Rengeteg alacsony költségvetésű cégnél dolgoztam, így folyton alternatív megoldásokban kellett gondolkoznom. Nem véletlenül töltöttem fel 2012-ben a blogom kivonatát a Publio.hu-ra. Ingyen volt, és kíváncsi voltam, hogy mit hoz. Végül Index címlap lett belőle, Bárki írhat best sellert címmel én pedig az első hazai self-publishing best seller szerző lettem. Akkoriban onnantól vált idézhetővé valaki a netorian.hu és a citatum.hu oldalakon, ha volt legalább egy könyve - az e-book is ennek számított (ma már nem tudom, hogy ez hogyan működik). Mindenesetre akkor kezdődött az őrület, és az Olvasóim elkezdték beküldeni a blogom kivonatait. Mint kiderült, az emberek szeretik az idézeteket, és gyakran is keresnek adott témában (többek között ennek is köszönhetem a kezdeti növekedést).

Sam is arról ír, hogy egyszerűbb az elején egy olyan terméket gyártani, amit egy kisebb csoport szeret, minthogy egy olyat építeni, amit rögtön rengetegen imádnak. Nálam például egy éven keresztül a csapból is az folyt, hogy érkezik az Összekötve, pedig még kiadóm sem volt. Ennek az lett a következménye, hogy az Olvasóim bejártak a könyvesboltokba, és a könyvemet keresték. Többen írtak is, hogy ne küldjem oda az Olvasóimat, mert nincs könyv. :) Pedig én soha nem küldtem őket sehova, ők csak ugyanannyira várták a könyv megjelenését, mint én. Követték a sztorit: azt, amikor az első kiadóm anyagi csődbe ment, vagy épp azt, amikor a másik azt mondta több hét után, hogy nem hisz benne. A történet részesei voltak, és ennek köszönhető az, hogy végül még a szakadó eső ellenére is majd 400-an látogattak el a könyvbemutatómra. Elmondhatatlanul sokat jelent, hogy azok az Olvasóim, akik. :)

Imádom, amikor arról ír, hogy egyszerűbb több olyan felhasználót szerezni, akik szeretik a termékedet, mint a like-ot rajongássá alakítani. A türelem nagyon fontos a növekedést illetően is.. Mindenki, aki valaha épített már online közösséget, tudja, hogy miről beszél Sam. Építsd nyereményjátékokra az oldalad, és ha egyszerre több oldalt kezelsz, ahol ilyen játékok futnak, hamar észre fogod venni, hogy ugyanazok a nevek jelennek meg mindenhol. Ezek a felhasználók csak like-olók, nem a márka elkötelezett hívei.. Döntsd el, hogy mit szeretnél, és próbálj sztorit kreálni amellé a dolog mellé, amit csinálsz. A sztorik, az életérzések, az üzenetek előnye, hogy az emberek tudnak kapcsolódni hozzá..

3. Mit építesz és miért?

Fontos, hogy tisztán tudj kommunikálni arról, hogy mit csinálsz. Ha nem tudod egy liftben töltött idő alatt elmondani a másiknak azt, hogy mivel foglalkozol, mindezt úgy, hogy felkeltsd az érdeklődését, akkor még van min dolgoznod. Ha ráadásul azt is el tudod érni, hogy az emberek jól érezzék magukat, amíg Veled vannak, nyert ügyed van. Elsősorban azt kell elérned, hogy emlékezzenek rád. 

4. Miért nincs növekedés?

Ha esetleg már vannak felhasználóid, érdemes azzal is foglalkozni, hogy mennyien vannak, milyen gyors a növekedés, hogyan néznek ki a felületeid? Miért nem nő a látogatottság? Valójában szeretik a felhasználók, vagy csak Te gondolod azt, hogy ez így van? Mi lehet a probléma? Van stratégiád, vagy csak össze-vissza posztolgatsz? 

Szerintem érdemes a közösséget a sztorid aktív részévé tenni. Én például idén az egyik könyvem borítóját az Olvasóimmal szavaztattam meg, mert képtelen voltam két szín között dönteni, azt viszont tudtam, hogy valami olyat szeretnék, amit szeretnek. Így hát megkérdeztem őket. A karácsonyi képeslapokat is ezért találtam ki. Az egyik 99 alapján a kérésemre képeslapokat készített nekem a Libri. Minden decemberben meghirdetem, hogy azok között, akik beküldik a címüket, hetente 5 képeslap talál gazdára (én írom alá, én küldöm ki). Két december alatt több (2x3 hét), mint 7000 cím érkezett be hozzám (már biztos, hogy soha nem leszek hajléktalan, mindig lesz hol aludnom :D). Ráadásul személyes ajándékkal viszonozhatom azt a sok jót, amit tőlük kapok. :)

a34a3a602ea2209b8a2b94551d4c313f.jpg

5. Tesztelj!

Beszélgess a potenciális felhasználóddal! Hagyd, hogy az ő igényei is formálják a terméket. A dedikálások alkalmával amíg aláírok mindig arról faggatom őket, hogy mi tetszik tegyük fel az Élet másképp c. könyvemben, mi az, ami annyira nem jött be, és miről írhattam volna többet? Lehet, hogy olyan észrevételeik lesznek, ami neked már eszedbe sem jutna. Sokszor annyi időt töltünk egy-egy feladat felett, hogy már észre sem vesszük a hiányosságokat. Ilyenkor érdemes másokat is bevonni a tesztelésbe! Olyan terméket csinálj, amit mások is akarnak használni, amit alig várnak, hogy a kezükbe kerüljön. Ben Silbermann például Palo Alto-i kávézókban ment oda idegenekhez, hogy próbálják ki a Pinterestet, végül azt építette bele az oldalba, amire a leggyakrabban hivatkoztak.

6. Monopol helyzet

Legyen valamid, amit nehéz másolni, írja Sam. Nézd meg, hogy van-e valaki, aki már megpróbálta megoldani ezt a problémát, és érdemes megnézni, hogy esetleg hol bukott el, vagy mi az, amiért működik neki. Alakítsd ki a saját módszereidet, a saját technikádat. Mindenkinek más fog működni. Sokan kérdezik, hogy mi történik akkor, ha jön egy újabb Oravecz Nóra. Egyrészt nem hiszek a konkurenciában, ugyanis mindenki a saját képességei és erősségei szerint teszi a dolgát, és őszintén szólva örülnék, ha még több fiatal kiállna, és vállalná a sztoriját. Egyébként meg mindenkihez más típusú emberek tudnak kapcsolódni, arról nem is beszélve, hogy nem sokan vállalnák be azt, hogy ennyire kitegyék azokat a dolgokat, amiken átmennek, előadásokat, workshopokat tartsanak róluk. Természetesen sokan írnak ilyen témában, ám az egész sok esetben ott bukik meg, hogy az életükkel nem támasztják alá azt, amiről írnak. A negatív sajtó - és minden, ami ezzel jár - pedig valami, ami miatt sokan inkább azt mondják, köszönik, ők ebből nem kérnek. Arról pedig nagyon kevesen beszélnek, hogy az igazi munka akkor kezdődik, amikor már olvasott a blogod..

Teljesen mindegy, hogy milyen sikeres leszel, a gyűlölködők soha nem tűnnek el. - Sam Altman.

7. Mi a cél?

Az Airbnb alapítói grafikonokat készítettek arról, hogy milyen növekedést szeretnének elérni az aktuális héten. Ezekkel vették körbe magukat, az asztalaiktól kezdve, a fürdőszoba tükréig mindenhol ott voltak. Ha ez nem jött össze, akkor azt kezdték kutatni, hogy hol és mit rontottak el, hogy helyrehozhassák. Rengeteget tanultak ebből a folyamatból.

Miért ne írhatnál egy listát arról, hogy mi blokkolja a növekedést? Ha tudod, hogy mik limitálnak, hogy mi a probléma, hogy mik a részfeladatokat végző személyek frusztrációi, tudtok azon gondolkodni, hogy ezt hogyan oldjátok meg. A világ egyik legjobb pitch coach-ával dolgozom együtt, aki mesélt arról, hogy volt, ahol folyamatosan stagnált a növekedés, és nem tudták, hogy miért. Aztán megérkezett ő, elbeszélgetett mindenkivel egyénileg, és kiderült, hogy az egyes munkatársakban iszonyatosan nagy frusztráció volt, negativitás, és úgy gondolták, a cél irreális és nem fog sikerülni. Milyen érdekes, hogy több ilyen meeting után végül növekedést értek el, és azóta is szépen haladnak előre. Elég egy ember a csapatban, aki nem hisz abban, amin dolgoztok ahhoz, hogy ne érjetek el sikert..

süti beállítások módosítása