Napközi

7 tipp, ha kacérkodsz a szerzői kiadással

7 tipp, ha kacérkodsz a szerzői kiadással

By: ON 2016. január 23.

Mindent túlmisztifikálnak az emberek. Azt mondják, hogy lehetetlen, aztán amikor megvalósítod, akkor csak pislognak, majd jobb híján azt mondják, szerencséd volt. Holott a szerencsének semmi köze ahhoz, hogy mondjuk megtettél pár olyan lépést, amit más nem. Tegyük fel kipróbáltál valamit, amit addig senki - vagy ha mégis, nulla sikerrel. Az egész persze akkor válik izgalmassá, ha nulla tudatossággal kerülsz a best seller listák élére, és válsz az ország első self-publishing best seller szerzőjévé - na és akkor mi van, gondolhatnád. Nem számít. Pedig ha tudnád, hogy mennyit számít. Jöjjön az egyik legizgalmasabb út, ha már most kiadatnád azt, amid van.

kepernyofoto_2016-01-23_22_42_12.png

A Wikipédia ezt írja:

Saját műveiket, kiadói háttérrel nem rendelkező szerzők megjelenési lehetősége a szerzői kiadás. A szerzői kiadás (self-publishing) az elektronikus könyvkultúra új jelensége. Ebben az informatikai konstrukcióban a szerző maga tölti fel művét egy könyváruházba, és egyedül dönt a mű további sorsáról. Szándékainak és ízlésének megfelelően határozza meg az árat, a kiadás lokalizációját (Magyarországon vagy más globális portálokon is árulják-e), a mű formai jegyeinek főbb elemeit. A tudományos vagy szépirodalmi művet közvetlenül az író juttathatja el az érdeklődőknek. Ez is a neve az új könyvmozgalomnak: független kiadás, vagy más oldalról nézve: független szerző.

1. Az olvasók kezében a sorsod

Őszinte leszek. Egy percig sem gondoltam, hogy ebből bármi lehet. Akkoriban Hollandiában éltem(2011), és borzasztóan unatkoztam az aznapi sajtgyáras műszakom után - igen, ilyen is volt 3 hétig -, amikor elkezdtem összerakni az addigi bejegyzéseimet egy doksiba. Talán még a Facebookomra posztoltam, hogy elérhetővé teszem mindenki számára az eddigi posztokat, amikor megkerestek a Publiosok, hogy ők kiadnák e-könyvként. Akkor indultak, semmit sem tudtam róluk, sőt, 2011-ben azt sem tudtam, hogy a szerzői kiadást eszik-e vagy isszák.. Gondoltam semmit sem veszíthetek, úgyhogy átküldtem nekik egy nyersanyagot, amit fel is töltöttek az oldalukra. Mire hazaköltöztem Budapestre, már nyomtatásban is a kezemben tarthattam a könyvet - ugyanis létezik olyan opció, hogy megrendeled, és kézzel fogható formában kiküldik. A könyv nem sokkal később az ország első self-publishing sikere lett. Nem azért, mert annyira tökéletes volt, vagy mert annyira jól meg volt szerkesztve - a tökéletességhez még jóindulattal sem volt köze, szerkesztőt pedig nem látott a könyv. Valamiért mégis működött..

Pár napja néztem meg a One Direction első pár évéről szóló dokumentumfilmet. Nem nyerték meg az X-faktort, de a rajongók életben tartották őket. Zseniális, amikor Simon Cowell arról beszél, hogy először egy kis csapatnyi szuperrajongó indított el valamit, majd szépen megfertőzték egész Angliát, Európát, a tweetek elértek egészen az USA-ig, majd hipp-hopp az egész világon eluralkodott a One Direction-láz. Talán azért is imádok mindent, ami a tiniknek szól (Szívek szállodája, Narancsvidék, Gossip Girl, Taylor Swift, stb.), mert érdekel, hogy mi az, ami kiváltja ezt a fajta őrületet, amit generálnak. Tanulmányozom, néha órákat töltök dalszövegek olvasásával, videós interjúk nézésével, hogy összeálljon, hogy mi az, amivel elérik ezt az őrületet. Ugyanis az egész sokkal összetettebb annál, mint gondolnád. Költhetsz milliókat marketingre, ha nem tud azonosulni a veled a célközönséged, kalap kabát. Ezért érdemes folyamatosan figyelni a jól működő mintákat/karaktereket.

2. Mikro tábor

Az előző pontot megelőzve persze jó, ha rögtön van egy táborod. Ne gondold azt, hogy túl nagy táborra van szükséged.. Akkoriban úgy 1000 rajongóm volt a Facebookon, és bármit csináltam, ez a szám nem növekedett. Soha nem felejtem el az első 10 ezer rajongóig tartó utat. Már minden blogger ismerősöm áthaladta a bűvös számot, nekem meg egyszerűen nem jött össze. De ha jobban megnézem,
2011 júliusában indítottam a Facebook oldalamat, és
2013 áprilisában volt 25 ezer követőm az oldalon,
2013 januárjában, a Lenor kampány idején értem el a 10 ezer követőt, ez a szám pedig hirtelen robbanásszerűen növekedni kezdett. A titok csak annyi, hogy egy elköteleződött bázist építettem ki, és ismertem azokat, akik ott voltak. Kommunikáltam velük, aktivizáltam őket, bevontam a sztorimba, így már az első könyvem megjelenése előtt járták a könyvesboltokat, az Összekötvét keresve. Az eladók meg stresszesen küldözgették az e-maileket, hogy ne küldjek hozzájuk senkit, mert nincs könyvem. Közben meg semmit sem mondtam nekik, egyszerűen adott nekik valami pluszt az, amit csináltam - mert őszinte volt. Hittek abban, hogy az a könyv egyszer ott lesz a polcokon - és ez elég volt ahhoz, hogy az Összekötve 5 héten át vezesse a sikerlistákat.

3. Csak okosan! 

Nincs pénzed reklámra? Semmi gond! Gondolkodj alternatív megoldásban! Kérd a barátaid segítségét! NE mondd nekik azt, hogy osszák meg és támogassanak, hanem érd el, hogy azt érezzék, nem tudnak anélkül élni, hogy ezt ne osszák meg az ismerőseikkel. Tedd őket fanatikussá. Küldj nekik részletet! Minden könyvem előtt ez a séma, és eddig még bevált. Az első könyvnél 10 olyan embernek küldtem el a kéziratot, akik számomra fontosak voltak, majd mivel tetszett nekik és büszkék voltak rám, ezt meg is osztották a saját táborukkal. Az üzeneteikről ("most ne zavarj, Oravecz Nórát olvasok!") képernyőmentést készítettem, és használtam a kommunikációhoz. Voltak, akik kinyomtatták, és úgy adták körre a baráti társaságukban. Kell ennél jobb reklám? 

Ha nincs lehetőséged, találj alternatív megoldásokat, olyanokat, amik hihetetlenül egyszerűek, ám biztosan jól működnek! A másik zseniális eszköz a citatum és a netorian - bár ezt nem én kezdtem el használni. Mint kiderült, onnantól, hogy van legalább egy e-könyved, idézhetővé válsz. Az olvasóim pedig hihetetlen tempóban kezdték el feltölteni az akkor még ténylegesen gondolatokból álló oldalam aznapi posztjait. Mivel sokan keresnek idézeteket, így az oldalamon fellistázott e-könyvemet rengetegen megvették. 

4. Megjelenés a médiában

A megjelenés után pár hónappal megjelent egy cikk az Index-en "Bárki írhat best sellert" címmel, amiben az én könyvem sikerére hivatkoznak. Annak a cikknek köszönhetem azt, hogy mire találkoztam a Libri kiadóvezetőjével, ő már rég hallott rólam, ugyanis eddig Magyarországon olyan még nem volt, amit én értem el. Ne felejtsd el: nem tudatosan csináltam, egyszerűen élveztem az egészet. Ha valaki ezt akkoriban tudatosan csinálja, ötször többet ad el.. Nem vagyok zseni, csak annyi történt, hogy bele mertem kezdeni valamibe, amibe akkoriban más nem. Elsőként próbáltam ki, hiszen semmit sem veszíthettem. Addig senki sem hitt a szerzői kiadásban, aztán bebizonyosodott, hogy ez az egész nem hit kérdése. 

5. Kapu a kiadókhoz

Egy sikeres self-publishing kiadás akár még kiadóhoz is vezethet, bár a Publionál már arra is van lehetőség, hogy bizonyos boltokba bekerülj a könyveddel. Sőt, szerkesztőt is kérhetsz, és akár reklámot is tesznek a könyved mellé, minden csak befektetés kérdése. Sokkal több lehetőséged van ma befutni self-publishing szerzőként, mint valaha - ugyanakkor jó ha tudod, hogy ehhez iszonyatosan ügyesen kell csinálnod valamit, mert hatalmas a verseny. 

6. Biztos, hogy ezt akarod?  

A kérdés már csak az, hogy biztosan arra vágysz-e, hogy egy kiadónál jelenjen meg a könyved? Tény, rengeteg érv szól a kiadók mellett. Zseniális a terjesztés, biztosan profi a tálalás, de mint azt tudjuk, marketing szempontból az évi több száz könyvet megjelentető kiadók nem tudnak ugyanolyan minőségű marketinget tenni minden könyv mellé. Ráadásul egy szerzői kiadásban megjelent könyvből sokkal jobban részesedsz. Rengeteg pro és kontra van, ám úgy gondolom, végül sokaknak az a vágya, hogy az ország legsikeresebb kiadójához kerüljenek, és a sikerlistákat vezessék. Én egyikre sem vágytam remegve, el sem tudtam volna képzelni, hogy összejöhet - ám az elmúlt 2,5 évben eddig mind a 6 könyvemmel ez megtörtént. Megváltozott az életem - de ha akkoriban nem töltöm fel az első szerkesztés nélküli anyagomat, ma nem ezt az életet élem. 

kepernyofoto_2016-01-23_22_46_22.png

7. Más utak

Ha nem a Publio-n keresztül jelenteted meg a könyved, hanem azt mondod, nagyobb zajt szeretnél csapni, többet szeretnél keresni, és csak a terjesztést bíznád a kiadókra, próbálkozz meg a közösségi gyűjtéssel. Itthon nem tudok róla, hogy lenne erre felület, de a Publishizer tökéletes és jól bejáratott hely a pénzgyűjtésre. Arról, hogy ezt hogyan használhatod egy külön posztban olvashatsz majd, jelenleg pont egy ilyen kampányon dolgozom az egyik amerikai ügyfelemmel, egyébként egész jó case study-k érhetőek el a témában. Egy jó kampánnyal figyelmet irányíthatsz magadra, és ha képes vagy összegyűjteni a könyv megjelenésére a pénzt, közben pedig aktivizálni a táborodat, valami eszméletlen dolgot hozhatsz létre. Ha most kezdeném, biztosan így indítanám az utam. 

És hogy kik írhatnak e-bookot? Gyakorlatilag bárki, aki érzi magában a késztetést, és meg is van a sztorija, amit elmondhat. A lényeg, hogy ne egy legyél a sok közül. Legyél valamiben másabb, legyél valamiben egyedi, és érezzék azt, hogy hozzád szeretnének tartozni, és veled akarnak minden percet tölteni, mert egy olyan érzést adsz nekik, amitől boldogabbak. Ha erre képes vagy, nyert ügyed van - és teljesen mindegy, hogy ablakokat adsz el, tanácsadó vagy, esetleg tanár.

Arról pedig, hogy hogyan és mire használhatod még az e-könyvedet, hamarosan egy újabb poszttal érkezem. 

süti beállítások módosítása