Napközi

így kezdj neki a blogolásnak!

így kezdj neki a blogolásnak!

By: ON 2016. január 04.

Bloggernek lenni jóval többet jelent, mint posztokat gyártani, nagy márkákkal dolgozni, vagy utazgatni.. Ez egy életforma, ami nem mindenkinek való. Akár maga lehetne a szabadság, csak épp ha elindul, mert tegyük fel jó vagy benne, nincs belőle kiszállás. A következő bejegyzés azoknak szól, akik már rég kacérkodnak a blogolás gondolatával, és bizony nem félnek beletenni a munkát, és azt sem bánják, ha az életük egy kicsit online valóságshow-vá válik - ugyanis komolyan gondolják és hajlandóak megfizetni az árat.

kepernyofoto_2016-01-04_20_21_41.pngCsak nézz körül: tudattalanul, de mindenki csinálja. Képek a Facebookon, még annál is több instagrammon, amikkel mindenki valamiféle üzenetet közvetít magáról: sokan hamisat, míg mások őszintét, szerethetőt, valódit. Lehet, hogy számukra is érdekes lesz egy kicsit bepillantani a kulisszák mögé. Jöjjön egy kis részlet a blogger workshopom tananyagából.

Vegyünk alapul egy bloggert. Személy szerint nekem sokkal izgalmasabb az, ha látok valakit, aki minőségi munkát rak ki és őszinte: bevallja, ha még azt sem tudja, hogy merre tovább, senki sem ad neki tanácsokat, de lelkes és csinálja, mert hisz benne. Az ilyen karaktereknek nyílnak majd meg a kapuk: persze csak ha képes mellérakni a személyes sztoriját, azt, hogy honnan indult, hogy miért csinálja azt, amit, az emberek elkezdenek hozzá kötődni. Hiszen ha hiszed, ha nem, mindannyian szeretjük a sikersztorikat, pláne az első sorból nézni, hiszen a végén hátradőlhetünk, és azt mondhatjuk: ha neki sikerült, talán nekem is sikerülhet.

1. Kezdd kicsiben! 

Minden sikersztori egy kisebb tábor előtt indul. Nézd csak meg a LifeTilt vagy Mosolyka sztoriját. Kezdetben egy szűk réteg követte őket. Tegyük fel pont fogyni szeretett volna valaki, és Tomi egy ismerőse elhintette neki, hogy lehet, hogy a LifeTilt neki szól. Amivel szerintem viszont mindenki egyetért: nem a téma különlegessége, vagy a hihetetlenül cizellált mondataid miatt maradnak ott az olvasók. Te vagy a kohéziós erő, ha meg tudod mutatni a karakteredet, a sztoridat, a céljaidat, ha megismerhetnek egy kicsit, akkor máris az életük részévé válsz - ebből születnek azok a sztorik, amikor valaki elmeséli, hogy egy adott helyzetben fel szokta tenni a kérdést, "vajon Nóri mit tenne ebben a szituációban?", hiszen úgy érzik, ismernek, és az életük része vagyok. Aki pedig az életük része, akitől kapnak valamit (reményt, inspirációt, motivációt, jó kedvet), ahhoz kötődni kezdenek. A legjobb dolog, ami egy bloggerrel történhet, ha kezdetben egy kisebb közösség előtt tesztelheti azt, hogy mit tud, hogy mi az erőssége. 

Tanács: ha csinálod, csináld komolyan. Sokan kihullanak, rengeteg olyan bloggert ismerek, akik nagy lelkesen elkezdték, egy év múlva meg már sehol sem voltak. Talán azért, mert nem értek el nagyobb sikert, talán azért, mert nem tudtak márkát építeni belőle, vagy valójában nem is gondolták komolyan.. Mindenesetre én még mindig azt mondom, hogyha van egy jó témád, amihez egyedi módon tudsz nyúlni, és bele mered tenni a munkát (akár éveken át képes vagy tesztelni, hogy mi működik) a hazai piacon könnyen ki fogsz tűnni. A kérdés, hogy hajlandó vagy-e megfizetni az árat. De erről majd később.

2. Mi az erősséged?

De ne rohanjunk ennyire előre. Mielőtt elkezdenéd, gondold csak végig:

- Mi az adottságod?
- Mi az, amiben nagyon jó vagy?
- Miért vagy más abban a bizonyos dologban, mint mások?
- Miért lehet érdekes az emberek számára?
- Mit tudsz adni, amire szükségük lehet? Hiszen az a célod, hogy egy közösséget teremtes, akik visszajárnak a blogodra. 

Példa: kreatív témakörben az egyik kedvenc Facebook oldalam a Paper Fashion. A művész egy fiatal lány, aki balerinákat fest, de nem akármilyen módon. Ma már majd 1 millióan követik, a szponzorai között tudhatja többek között a Swarovskit is. 12486033_10153238923572019_8502999706285411397_o.jpg

A másik nagy kedvencem a Tasty, ami napjaink időhiányából fakadó "nincs időm főzni, rendeljünk inkább valamit!" mentalitást csendesíti el. Felgyorsítva mutatja meg a főzési/sütési folyamatot, és meghozza a kedvedet hozzá. Pár napja megtaláltam a magyar verziót is, de lehet, hogy a Tesco-nak vagy a Spar-nak éremes lenne elgondolkoznia egy tematikus Facebook oldalon, hozzácsatolni egy blogot receptekkel, egy appot, és így tovább. Gasztrobloggereknek kifejezetten ajánlom ezt a fajta tartalmat.  

3. Egyszerűsíts! 

Próbáld leszűkíteni azt, hogy mit csinálsz! Minél egyszerűbb, minél érthetőbb, annál inkább rá tudnak kapcsolódni az emberek, és könnyebb lesz megcélozni azokat, akiknek szüksége lehet a tartalmadra.

4. Érzelmi kötődés

Teremtsd meg! A LifeTilt erre a legjobb példa. Lehet, hogy Tomi szóhasználata kemény és néha durva, de emellett mindig biztosítja a nőket arról, hogy mellettük van és támogatja őket. Kiáll értük, és velük van. Ez számukra bőven elég ahhoz, hogy bízzanak benne. 

Sokszor látok olyan posztokat a Facebookon, amin látszik, hogy valaki egy magazinból szedte ki.. Mi lenne, ha leülnél az olvasóiddal, és megkérdeznéd, hogy mik a főbb frusztrációik, milyen problémákkal néznek szembe a hétköznapjaik során? Foglalkozz ezzel, és meg fognak változni a statisztikáid - nekem bevált.

5. Blog.hu

Ne kezdj értelmetlen missziót saját felülettel. Elhiszem, hogy jól néz ki a .hu-s/.com-os domain, de érdemes megnézni, hogy mások mit csinálnak. Szerinted miért költözött át szinte az összes ismert blogger a blog.hu-hoz? A blog.hu megtámogat az index2-vel, ami egy kezdő blog számára nagy segítség lehet, egyszerűen csak jó tartalmakat kell összeállítanod. Az index2 címlapján a jobb felső sarokban az 'Írt? Olvasott? Küldjön ide tartalmat!" részre kattintva már be is tudod küldeni a posztodat a szerkesztőnek. Ha izgalmas a témád, akár az index2-őn - vagy az index-en- láthatod viszont a posztodat. Hogy ez mit jelent számodra? Jó pár ezer olvasót az adott posztra. Nem rossz, ugye?

kepernyofoto_2016-01-04_20_44_16.png

Van ám más lehetőség is. Ha úgy gondolod, a Nők Lapja célközönsége neked jobban fekszik, akkor próbáld ki a Cafeblog felületét, ahol a Nők Lapja főoldalán kaphatsz kiemelést, amennyiben izgalmas a blogod. Tekintve, hogy náluk még jóval kevesebb a blogger, érdemes próbálkozni, még könnyebben ki lehet tűnni.

+ Ha már annyira ragaszkodsz a saját domainhez, csináld meg, és irányítsd át a 'blog' menüpontot a blog.hu-s oldaladra.. Vagy akár készíthetsz egy hasonlót is: http://www.amyyoungcoaching.com. Inspirálódj a következő oldalon, ahol pár dollárért a legmenőbb template-ek közül válogathatsz : https://creativemarket.com

6. Biztos vagy benne?

Tudom, most úgy gondolod, tényleg ezt szeretnéd csinálni, de előtte válaszolj őszintén a következő kérdésekre:
- biztos vagy benne, hogy lesz elég témád?
- biztos vagy abban, hogy éveken át képes vagy elvárások nélkül írni?
- biztos vagy abban, hogy hajlandó vagy a nap végén még leülni írni? 
- biztos vagy abban, hogy van elég kitartásod hozzá még akkor is, ha mások folyton azzal piszkálnak, hogy már megint a blogoddal foglalozol, vagy már megint outfiteket fotózol, esetleg a reggelit a közös találkozáskor, amihez senki sem nyúlhat addig, amíg nem készítetted el a tökéletes fényképet?
- biztos vagy abban, hogy állod a kritikákat?
- bizots vagy abban, hogy nem fogod megunni az egészet és folyamatosan azon fogsz dolgozni, hogy jobb legyél? 

Ne felejtsd el.. Minden poszt olvasottsága egyszer "lezárul". Lehet, hogy az egyiket több százezren olvasták, semmit sem számít. Folyton aktívnak kell lenned ahhoz, hogy "életben maradj".

kepernyofoto_2016-01-04_20_18_48.png

7. Áss mélyre!

Gyűjtsd össze a főbb témáidat, és közelítsd meg több oldalról. Gyűjtsd címszavakat! Akár azzal is próbálkozhatsz, hogy elkezded beütni a Google vagy a Pinterest keresőjébe őket angolul, a találatok pedig lehet, hogy újabb kapukat nyitnak meg. Arról, hogy hogyan tudsz folyamatosan toppon lenni tartalomgyártásban már írtam, ITT olvashatod el az erről szóló posztot. 

8. Építs kapcsolatokat! 

Szánj időt arra, hogy összeállíts egy listát az összes hazai reklám- és PR ügynökségről, esetleg azoknak a márkáknak a hazai Facebook oldaláról, akikkel szimpatizálsz - és persze a témádba illenek! Visszatérve az ügynökségekre: később keress rá, hogy kik az ügyfeleik, és ha találsz olyat, aki számodra releváns (pl.: beauty bloggereknek Well PR ügynökség - Avon), keresd fel őket. Írj nekik egy e-mailt, hogy szeretnéd, ha felvennének az e-mail listájukra, hogy te is megkaphasd a sajtóhíreket. Az e-mail listával jár az is, hogy van esély arra, hogy meghívjanak a különböző rendezvényeikre, amik nem a pogácsa vagy az ajándék miatt érdekesek - bár tudom, sokan ezért járnak oda. Már nem nagyon megyek el ilyen eseményekre, évente talán kétszer, de annak idején minden létező sajtótájékoztatón ott voltam, és kapcsolatot építettem. Így ismertem meg rengeteg újságírót, bloggert, és egyéb márka képviselőit. Ha azt látják, hogy rád mindig lehet számítani, és még évek múlva is életben van a blogod (ezért is fontos komolyan válaszolni a fenti kérdésekre..), akkor még az sem kizárt, hogy 1-2 kampány az öledben landol majd. Ha teheted, az elején mindig érkezz egyedül ezekre a rendezvényekre, így mindig lesz indokod arra, hogy ismerkedj. 

9. Fontos dolgok:

- mindig érződjön, hogy a téma "szakértője" vagy, azért érkeznek, mert tanulni akarnak tőled (tudsz valamit, amit ők nem - vagy akár ők is tudnak, csak képtelenek úgy megfogalmazni, vagy kivitelezni, mint te), 
- legyen érdekes,
- legyen személyes, érződjön, hogy nem egy gép rakott össze a posztot, hanem egy ember áll mögötte, ha bármiben hasonlónak érzik magukat hozzád, mindjárt érdekli őket, hogy ugyanabban az élethelyzetben te hogyan állsz helyt,
- tudják, hogy honnan jöttél, merre tartasz,
- ha pedig e-mail feliratkozókat gyűjtesz, állíts össze valamiféle tudásanyagot, amihez ingyen hozzájuthat bárki, aki megadja az e-mail címét!  
- figyeld azt, hogy mások mit posztolnak! Ne csak azokat, akik a témádban működnek! Sokszor olyan oldalról is érkezhet inspiráció, amiről nem is gondolnád,
- figyeld tudatosan, hogy ki hogyan épít fel egy kampányt! Készíts jegyzeteket, lásd meg az összefüggéseket és a rendszert! Inspirálódj!

Adj időt magadnak: ha hat hónap, akkor hat hónap. Nem dől össze a világ. Általában itthon minden blogger, aki ma valamit is számít átlag 3 évig blogolt úgy, hogy nem könyvelhetett el nagyobb sikert. És ami nagyon fontos: ne rakj nyomást magadra azzal, hogy rögtön pénzt akarsz keresni a blogolásból. Ez sajnos nem így működik. A nagyobb márkák szívesebben dolgoznak olyanokkal, akik már letettek valamit az asztalra: folyamatos tartalmat látnak a felületeiken, és persze azt, hogy komolyan gondolják a tevékenységüket, nem holmi fellángolás, amit aztán pár hét múlva abbahagynak. Kisebb cégek is meg fognak keresni, kezdetben azért is jó velük dolgoznod, mert lesz referenciád, és meg tudod mutatni másoknak, hogy mit tudsz kihozni az adott feladatból.

Sokan rettegnek attól, hogy "félkészen" kerüljenek ki az emberek "kezei" közé, ám én mégis úgy gondolom, a tökéletlenség felvállalása valami, ami miatt elfogadják később azt a követőid, ha sikereket érsz el, hiszen ismernek, látták a folyamatot. Nemcsak az életed szép oldalát, hanem az összes többit is, ráadásul biztosan találnak legalább 2-3 olyan pontot, amivel tudnak majd azonosulni. 

aa2b351fc5b7bad3139583ac45463a1a.jpg

Kérdések, amiket érdemes feltenned magadnak:

- Tudd, hogy miben vagy jó, és mit képviselsz,
- Ismerd a gyengeségeidet és vállald őket, 
- Mit szeretnél megmutatni magadból és mi az, amit nem?
Család? Barát? Barátnő? Gyerekek? Barátok? 
- Mi tesz boldoggá az életben?
- Mit csinálsz jobban, mint mások? Milyen témákban fordulnak hozzád mások?
- Mi egyedi abban, amit csinálsz? 
- Hogyan mutatnak be az emberek másoknak? 
- Mi a kedvenc része a munkádnak? Mi az, amit viszont nagyon utálsz? 
- Mi tesz idegessé, mérgessé? 
- Mit szeretsz a legjobban magadban? 
- Milyen szokások szerint éled az életed?
- Milyen márkák az életed részei? 
- Mit csinálnál, ha tudnád, nem veszíthetsz? 
- Milyen dolgokat értékelsz másokban? 
- Milyen emberek között érzed jól magad? 
- Mit csinálsz a szabadidődben? 
- Mi volt életed legnagyobb hibája? Mit tanultál belőle? 
- Mi tölt fel? 
- Milyen témákról tudsz bármeddig beszléni? 
- Bakancslista 
- Kedvenc filmek, könyvek, városok,
- Példaképek,
- Gyerekkori emlékek az adott témával kapcsolatban,
- Mi az, ami miatt felkelsz minden reggel? Mi inspirál?
- Milyen 5 jelzővel írnád le magad? 

Ha megvannak a válaszaid, könnyen össze tudod rakni, hogy melyik felületeden hogyan kommunikálj. A fenti kérdésekre adott válaszokból születik meg az, hogy hogyan tevődik össze a blogod és az egyéb felületeid tartalma. De ez már a blogger workshop tananyaga. Amit még zárásként tudok tanácsolni: készíts egy 360 fokos visszajelzést, egy kérdőív a SurveyMonkey-n tökéletesen megteszi, és küldd el a barátaidnak a fenti kérdéseket. Hogy miért is fontos ez a lépés? Sok esetben teljesen mást mutatsz, mint amit gondolsz magadról. Érdemes összevetni, ugyanis ilyen apróságokon is elcsúszhat a kommunikáció, és tőled távol álló, hamis képet közvetíthetsz majd - ami bizony rengeteg frusztrációt okozhat a munkád és az együttműködéseid során.

süti beállítások módosítása